Saturday 17 March 2012

KLIA2 : LCCT Yang Baru, Kos Melonjak Daripada RM2 Billion Kepada RM3.9 Billion (RM3,900,000,000)?

KLIA2 LCCT KLIA2 : LCCT Yang Baru, Kos Melonjak Daripada RM2 Billion Kepada RM3.9 Billion (RM3,900,000,000)?
Sebenarnya ramai merungut dengan LCCT yang sedia ada sekarang ini disebabkan terlalu kecil, sangat sesak, terpaksa parking jauh dan lain-lain lagi. Ramai mengharapkan projek yang kali ini tidak tergendala terlalu lama. Apa sebab KLIA2 lambat & kosnya melambung tinggi?
  • projek KLIA2, lambat sebab MAHB nak buat aerobridge. Tetapi yang menjadi masalahnya Tony Fernandes tidak bersetuju dan tidak suka dengan cadangan tersebut. Tony Fernandes lebih suka penumpang berjalan atas jalan tar panas
  • Kemudian, MAHB nak buat KLIA2 ini dengan futurisristik, canggih, hebat dan sebagainya. Tetapi, Tony Fernandes lebih suka KLIA yang baru ini seperti gudang kapal kontena untuk menjimatkan kos
KLIA2 LCCT 2 KLIA2 : LCCT Yang Baru, Kos Melonjak Daripada RM2 Billion Kepada RM3.9 Billion (RM3,900,000,000)?
Lebih kurang begitulah perumpamaannya. Ini bermakna peningkatan kos terbaru ini dah mencapai hampir 100%. Lagipun Tony Fernandes membantah untuk tidak menggunakan aerobridge disebabkan nanti setiap penumpang akan dicaj 25 sen. Anda tidak kisah? Anda conggaklah perolehan MAHB dengan jumlah penumpang Air Asia setahun?
Ini laporan berita ketika pengumuman projek KLIA2 LCCT yang baru :
KUALA LUMPUR 10 Mac – Pembinaan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) yang baru di Sepang dijangka menelan belanja sebanyak RM2 bilion. Sumber : Utusan Malaysia
Manakala ini laporan berita kenaikan kos sebanyak RM1,900,000,000 (RM1.9 billion) bagi KLIA2 LCCT baru ini annti :
KUALA LUMPUR (Nov 29): The upgrading of facilities at LCCT2 are expected to increase the total cost to build the airport to RM3.9 billion and it would be operational by April 2013. Its managing director Tan Sri Bashir Ahmad said the LCCT2 would enable MAHB to handle about 45 million passengers yearly compared with the earlier estimate of 30 million.
In a statement to Bursa Malaysia, MAHB said the LCCT2 would have a “larger terminal footprint now standing at 257,000 sq metres, 68 contact stands and enhanced systems in place”. The airports operator said LCCT2 is one of the largest privately funded projects and will spur the local economic growth and employment opportunities.
MAHB said LCCT2 is built as a national infrastructure asset to cater to the needs of the airlines, government, public and the airport. It also said due to the appeals by the public especially people with restricted movements, elderly people, expectant mothers, and children, MAHB said aerobridges would be installed at LCCT2 .“As the cost works out to be only 25 sen per passenger, the public has indicated that they are willing to pay for the use of aerobridges,” it said. (Sumber : The Edge Malaysia)



Anda Sokongan Cadangan Yang Mana Satu?

No comments:

Post a Comment